lördag 17 januari 2009

Ensam hemma

Lördag kväll och gräsänklingshelg. Min käre man sen ett tjugotal år tillbaka är i Åre, på skidresa/konferens med sitt jobb. Själv är jag långledig och börjar inte jobba förrän tisdag kväll, har haft en skööön dag. Sov som en stock inatt – ovanligt! - gick långpromenad med hunden på förmiddagen, i strålande sol och ett par minusgrader, det var hur skönt som helst. Så är det med mej, jag kan hitta på tusen och några till ursäkter för att slippa gå ut med hunden men jag vet ju hur mycket jag tycker om det...

Har tillbringat en liten del av dagen i mitt syrum, fixar och donar lite med lite tyger, älskar att sy! Och skapa! Inbillar mej att jag har en konstnärlig ådra inuti min själ.

Jag har följt en liten dokumentaär(såpa)serie: Stjärnorna på slottet, det är en serie jag älskar! Inte så att jag är på för kändisarnas skull, utan för att jag tycker om det sätt de får komma till tals på. När Staffan Scheja (och han är väl hur snygg som helst???) i slutminuten inför kameran säger: ”Det har varit en omtumlande resa.” då sitter jag i soffan och nickar medhållande...
Så all heder till de fem som varit med i årets Stjärnorna – jag älskar er!

Och aproå kändisar, så satt jag ett par timmar för snart ett år sedan bredvid Håkan Hellström på en söderpub utan att förstå att det var han...så det är klart, så vidare kändiskåt är man ju inte!

Om nu någon hittar och läser min blogg så kanske den snart förstår att jag inte är en ung liten wannabee...utan snarare en tjej (kvinna?) som hunnit med lite i livet. Träffat min rätte som jag fått tre barn med – och två är så pass gamla att de flyttat hemifrån – vilket innebär att vi (jag och min man) typ har ett ”nytt” liv!

Har aldrig riktigt förstått de mammor och pappor som sörjer barnens hemifrånflytt, i min värld så är det så det ska vara! De blir ju vuxna! Den kontakt man får sedan är så mycket närmre (missförstå mig rätt nu; barn är barn och de ska uppfostras med kärlek och regler (typ),) men man uppfostrar de ju också för att de ska bli självständiga och klara sig själva och det har vi faktiskt lyckats med! Och det gör mig stolt! (för gudarna ska veta att det inte alltid har varit lätt...)

Det blir helt klart ett annat liv nu, man behöver ingen barnvakt till exempel. Man kan ta bussen in till stan och ta en öl lite apropå bara. Och sen åka hem igen. Man kan boka en semesterresa i april om man vill för man behöver inte passa in ett skol-lov. Det blir mycket billigare också...Man kan köpa hem sushi till middag (älskar sushi!!!) och ingen sitter och petar i maten. Man kan ha sex i soffan på kvällen. Nej, det kan man inte, det kan man bara önska, vi har ju en sextonåring kvar hemma, hihi! Men om några år så...

Ja apropå sex...en kompis till mej hörde ett samtal på bussen för ett par veckor sedan mellan två ”fjortisar” där en av de kommit på sin mamma och pappa just när de hade sex...och den avsky och den skam hon kände och uttryckte...så det är väl bäst man passar sig!

1 kommentar: