måndag 22 februari 2010

Rastlös katt och lamslagen storstad



Det är alldeles för kallt ute för Assar, vår kattgubbe. Han vill inte gärna vara ute, med nöd och näppe bara när han är nödig... Han är sjuuukt rastlös, går runt och leker själv...retar hunden som inte hinner ikapp honom, vässar klorna på halltapeten (ja, just nu får han ju det, men tänk när vi renoverat...) och jamar. När han är lite mera laid back så hoppar han upp på strykbrädan; där har han utsikt både ut och inåt matrummet. Strykbrädan får katthårsaneras varje gång jag ska använda den, det brukar gå tre pappersvarv på klisterrullen!

Lika rastlös som katten är, lika lamslaget blev Sveriges huvudstad när det blev minus tjugo grader...Jättekonstigt. Jag kan förstå att det blir is på spåren eller växlarna så tunnelbanan och pendeln får svårt att åka. Herregud det är minst en halvmeter snö och som sagt kallt som f-n. Men bussarna? Varför sandar de inte vid hållplatserna? Slutar servicebilarna gå när tunnelbanan stannar?

SL uppmanade folk att - om möjligt - stanna hemma idag. Ja, jiiz.

Den buss jag åkte med i morse var svinkall, ingen värme...men när det är minus två grader ute brukar det vara tretti grader varmt på bussen!

Så även jag blir irriterad när välfärdssamhällets infrastruktur inte fungerar hundraprocentigt! Sårbart tycks det i alla fall vara!

Har just nu trosdille i syrummet. Köpte ett trosmönster på mässan i fredags och har nu klippt ut totalt sju par, i restjerseytyger jag har liggande, två är färdiga. Jättesöta med spetskanter. Första blev för liten storlek...jag chansade!, nästa passade bättre.

Slutligen: Idag kunde jag hela stepen. Ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar