måndag 4 januari 2010

Rostbröd med dinkel


Idag ska ni få följa med på ett brödbak! (gjorde det igår men hann inte riktigt med att lägga in det i datorn och idag är jag faktiskt lite småförkyld och pyttelite hängig...tur jag är ledig och kan ta det lugnt!)

Ta fram och väg upp alla ingredienser:

25 g jäst
450 g vatten
300 g dinkelsikt
400 g vetemjöl special fullkorn
10 g socker
100 g ägg (vikt utan skal)

60 g rumsvarmt smör
15 g havssalt

Lös upp jästen i lite av det kalla vattnet, blanda i resten av vattnet, sockret, vetemjölet och nästan allt dinkel (mjöl uppför sig så konstigt ibland! så för att undvika för hård deg tar jag inte allt dinkel direkt.) Låt maskinen gå någon minut och blanda sedan i ägget och kör tills det är blandat. Kolla om det behövs mer mjöl. Sedan kör jag maskinen i 5 minuter, därefter klickar jag i smöret i bitar medan maskinen kör. Kör degen 5 minuter till, sedan saltet och ytterligare ett par minuter.

Detta är min lilla bakmaskin! Med en maskin är det så mycket enklare; med handkraft behöver man röra dubla tiden...och armarna och axlarna ska vara pigga till träningen på Friskis!

En deg med dinkel får gärna vara lite lös. Just den här får jäsa i en plastbunke med olja i botten och lock på. Den får stå i rumstemperatur ca 1½ timme innan jag ser om jag kan baka ut den. (Just idag är det kallt här inne så det kan ta lite längre tid.)


När den så jäst ut i bunken, så åker den ut på bakbordet, jag delar den i fyra delar och lägger två var i två smorda och bröade formar. Konsistensen är seg och lite lös, men den håller ändå ihop. Som sagt, dinkeldeg ska hellre vara lös än hård och bakas med fördel ut i formar, annars riskerar man att den jäser utåt istället för uppåt. (Fråga mig inte varför!) Formarna får jäsa minst en timme till under bakduk.

Titta vad fint den jäst ut och fyller hela bunken!


Sedan är det skjuts in i ugnen, den är på 250 grader, jag ställer in formarna på galler på nedersta falsen och drar ner tempen till 200 grader. Det tar sedan ungefär 25 minuter. Knacka på dem och det ska låta ihåligt; men jag har också fått lära mig att man kan tempa bröden, när det är 98 grader är det klart!

Mycket gott att rosta till frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar