söndag 3 januari 2010

Söndagsmiddag

Känns som vanligt snart nu efter alla helger, fast trettondagen är kvar.

Idag är det alltså en vanlig söndag, eller? Hur som, så kommer barnen hit på middag, igår förberedde jag en fiskgryta och det ska bli hembakt bröd till den.

Jag kokade först en påse musslor i lök och vin, lyfte bort musslorna, behöll spadet i kastrullen, och la i grönsaker. Två jättestora morötter i slantar, en bit rotselleri i små bitar, två palsternackor i slantar och sex ganska stora potatisar i bitar. På med mera vin, en liter vatten och tre paket krossade tomater (a 500g). Sedan fick det koka till grönsakerna var mjuka. Idag ska det sedan i lax, rödtungafilé och marulk. Och musslorna.

Kan ju bara bli gott, eller hur?

Brödet blir ett vitt bröd med linfrön och solroskärnor. Till förstås aioli, idag blir det dock utan majonnäs...det blir creme fraiche blandat med vitlök i en skål och med saffran i en annan.

Först ska jag servera en liten sallad med hemmagjord dressing och stekt halloumi. Ojoj, känner mig duktig! (Ingen ”efterrätt”, får bli kaffe med mormors kakor! Går säkert bra!)

Har använt kameran lite men missade fota maten!!!!Brödet kom på bild iaf, det var mycket gott och det är synd ni inte kan känna doften!



Och min middag blev uppskattad. Tack!

I morgon ska ni få följa med på ett annat brödbak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar