fredag 14 januari 2011

Monkan ser Bond

Filmkväll
Igår kväll såg jag en gammal Bond-film från 1967, "Man lever bara två gånger"; Sean Connery på uppdrag i Kina och Japan. Det är på ett sätt lite befriande att se en fyrtiofyra år gammal action, till och med en sådan som jag ser varenda trickfilmning... De söta Bond-flickorna var japanskor och som den (manlige) japanske vännen förklarade: De tar hand om dig för hos oss kommer mannen först, därefter kvinnan. Bond funderade då på att kanske flytta dit när han blev pensionär...

När själva "actionen" och tillslaget var på g, hade den lilla japanskan kritvit bikini, alla de hundra ninjorna inklusive Bond gråa (för att inte synas, antar jag) pyjamaser med grå luva; sedan, märkligt nog så när de tog sig in i "borgen" hade hon fått på sig en kritvit liten väst också. Den försvann sedan när de vunnit och var på väg tillbaks.

Nästa gång jag ser (kan iof dröja) en modern Bond-film måste jag kolla i vilken mån kvinnosynen ändrats....

Stil
Har funderat alldeles för mycket nu när jag legat sjuk. Man vill ju aldrig vara så frisk som när man är sjuk...jag avskyr gå hemma och inte orka göra något. Tänkt har jag iaf.

Funderar på om jag ska göra något åt mitt utseende. Ja, inget så drastiskt som kirurgiska ingrepp, hehe, men klädmässigt. Vad har jag för stil egentligen? Har jag någon stil? Eller är det bara Monkan, som vanligt, lite här och lite där?

Har försökt liknande saker förut, t ex att bara ha svart som bas i garderoben. Haha, det gick ju inte jag som älskar färg...och mode...och vilddjursmönster....det är kanske min stil? Hmm, men det är ju bara mönstret och tyget.

60-tal
Jag tror jag gillar 60-talet. Kan inte säga exakt period, förstås, men sent sextio, tidigt sjuttio, kanske? Eller hela spannet från sent femtio till tidigt sjuttio. Skulle det kunna bli en stil, uppblandat med det vilda? Har så ofantligt mycket tyg som ligger och ligger och ligger i min tyghylla att jag måste börja sy av de och då finns ju chansen att ändra stil. Kanske. (Tror jag själv på det här?) Men det är en ganska ren och enkel stil, kan faktiskt vara något för en liten Monkan!

Framåt drömmer jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar