lördag 25 juli 2009

Musslor och tryfflar

Ja herregud vad gott vi åt igår! Först gick vi till Monks, men där hade de mussel-uppehåll i sommar...den vänlige bartendern rekommenderade då Belgo bar och ringde och bokade bord åt oss där.

Vädret visade sig från sin allra bästa sida, molnen försvann och det blev varmt och skönt. Bord ute fick vi och vi beställde deras musslor och sedan vräkte vi i oss! Det var de godaste musslor jag ätit på länge. Kolhydrater eller ej - de var kokade i öl! Sedan serverades det förstås pommes frites till men jag åt bara några majonnäsdoppade...jag och K drack rödvin till, funkade faktiskt!Hade spanat in efterrätt, de hade tryfflar och menyn föreslog kriek till. (Körsbärsöl för den oinvigde.)

Så när mättnaden hade lagt sig slog jag till på tryfflarna. Och det var de största tryfflar jag sett...de var stora som glassbollar. En med mörk choklad, en med vit choklad och en med hasselnöt och mjölkchoklad. Har ni någon aning om hur goda de var? Jisses, hela min GI-diet sprack på en gång! Och förstår ni hur gott det var med krieken till? Jag blir salig när mat är gott!
Och i sådana stunder så bryr jag mig inte om vikt...då är jag bara lycklig att jag får vara med om det!

Så lycklig blev jag i Grekland, när vi var på Traditional i Petra och kyparen bara ställde fram fat efter fat med olika sorters mat. Och brödet var hembakt och vinet enkelt, och, oh, vad jag åt. Tyst, sa inget. C och U de tjattrade och stoppade upp faten så jag fick säga åt de att skärpa sig! C skrattade och sa, se på henne, man kan se hur hon njuter!

God mat blir det med all sannolikhet ikväll med , vi ska på middag hos U och D. Vi hade tänkt cykla, men nyss hörde jag åskan? Ser soligt ut ändå, det blir nog cykeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar