söndag 26 juli 2009

Söndagstankar

Idag är en dag när man betalar tillbaka. Två partykvällar på rad – jisses! Kan berätta att jag är rätt så seg i huvudet idag. Men när man sitter ute, kvällen är skön, maten god och vinet gott, ja då har man liksom ingen tanke på nästa dag...

Vi cyklade ju dit, sedan när det var dags för avslut, var det mörkt och vi var trötta, så vi fick låna en säng att sova i. Efter frukosten så cyklade vi hem och då kände jag att min kropp var trött...
Vi fick förstås god mat och grekiskinspirerad. Grillspett, tzaziki, fetaost, grekisk sallad och potatis. Mums! Och massor med vin!

Det är dags att börja tänka på mat igen. Herregud, gör jag inget annat än planerar mat och äter? Men eftersom det är söndag idag så ska de vuxna barnen med tillbehör komma på middag. Och idag får det nog bli något enkelt som inte tar för mycket energi av frun! Jag tror att jag ska göra min laxsås som är så god till pasta. Och enkel. Fräser massor med lök, i med creme fraiche, puttra, puttra, gravad lax i tärningar, i med dem och i med dill. Salt och peppar. Klart!

Och apropå vin. Det är lätt att sitta och skriva att man är bakis och oja sig lite. Men det finns de som har det värre. Maken har en kusin som är alkoholist. Hon är ett par år yngre, blev för ett par år sedan dumpad av sin man (som oavsett hennes problem är en riktig idiot!) som träffat en annan och kanske var det då som det spårade ur rejält. Vi är fruktansvärt dåliga på att stötta henne – hon har bara min man och hans syster om man bortser från de egna barnen. Vi orkar inte riktigt. Hon har supit bort sitt jobb, men hon lyckas få behandlingshem lite nu och då – men hon avbryter alltid behandlingen av olika anledningar. Maken har lånat ut pengar (ser vi aldrig mer!) och ibland har vi handlat mat. Vi vet ju att pengarna går till sprit.

I dag ringde hon igen och ville låna pengar...hon hade lovat bjuda sin dotter på middag men är förstås pank, såklart, och jag hörde tröttheten i makens röst, att, javisst, får jag tillbaka dem någon gång?
Det är lätt att köpa sig fri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar