onsdag 22 juli 2009

Tankar innan godnatt

Jag har haft svårt att sova ett antal nätter nu. Har förstås mina aningar om varför - oro, oro och lite mer oro. Och förträngningen av verkligheten...

Anyway...har gått upp rätt mycket i vikt också denna vår/sommar. Jag har alltid trott att problem och svårigheter fått folk att gå ner i vikt men det gäller tydligen inte mig. Efter min viktnedgång när jag hade affären och sedan när jag började gå upp igen är det som om min kropp inte vill sluta gå upp. Varenda tugga ger ett hekto plus...

Visst, avsaknaden av rörelse de senaste åren gör säkert också sitt. I kombination av ett vansinnigt sötbegär nu, faktiskt värre än vanligt. Det är som jag får en sekunds tröst för varje polly jag stoppar in i munnen - och sedan när påsen prasslar tom då svär jag tyst för mig själv och får ångest över att jag vräkte i mig dem.

För arton år sedan slutade jag röka. Det gick bra, lätt som en plätt faktiskt. Då var det svårt att förstå alla gånger man slutat och börjat. Men nu känns det som om det är hundra resor värre att sluta stoppa i sig dessa sötsaker. Jag tror på GI. Socker måste vara grymt beroendeframkallande!

Jag ska ta itu med min vikt och mitt sockerbegär.

Jag gör det i morgon.

Nu borde jag gå och sova. Men...eftersom jag haft så svårt att sova, drar jag mig för att gå till sängen, för jag orkar inte ligga vaken...

Ändå är jag så trött, så trött. Efterverkningar av förkylningen, trött i kroppen. Men kan inte sova. Vill bara lägga ner huvudet på kudden och känna hur kroppen sjunker ner i madrassen och somna. Sedan vill jag vakna pigg och utvilad på morgonen.

För att orka ta itu med allt.

Flera kvällar nu har jag suttit uppe och sytt långt in på natten. Det är som om tröttheten blivit en sådan duracell-kanin, man får nästan energi av tröttheten. Orkar, orkar.

Men tro inte jag är vaken hela tiden! För framåt morgonkvisten, då somnar jag minsann. Och vaknar efter ett tag, men då är jag såå trött att jag inte orkar upp och så somnar jag igen.

Ja, jäkla skit, hur får man ordning på det här då?

Nåväl, det här är ju en blogg, gubevars, så låt mig berätta vad vi ätit till middag idag! Jag förberedde på förmiddagen en potatis och purjolökssoppa. Hade nämligen mandelpotatis kvar efter en surströmmingslunch i förra veckan. Så jag kokade den innan lunch, då åkte jag iväg med hunden och hämtade upp H och två hundar till. Vi åkte till Velamsund och käkade dyr (och fet dessutom med tanke på vikten) lunch och sedan promenerade vi med hundarna. Vädret klarnade upp och det blev en mycket trevlig eftermiddag.

När jag kom hem sedan så bakade jag ett vitlöksbröd och jag gjorde serrano-chips som jag serverade till soppan. En riktigt god middag blev det!

Sedan blev jag så trött (igen!) och fastnade framför soffan och teven. Säsongspremiär för Stilakuten med Trinny och Susannah och ta mej den om det inte handlade om hur tjockisar ska klä sig...svårt komma undan tydligen. Jag får tecken hela tiden!

Så jag lyckades klämma en påse Polly ikväll med!

Kolhydrater eller inte - jag har mer nybakt bröd som ska in i frysen. Men jag gör mig nog en kaviarmacka innan jag försöker gå och lägga mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar