onsdag 2 december 2009

Julkalendern 1/12

Kom på att jag borde ha en julkalender jag med (Anna Anka har ju en!) men jag börjar retroaktiv, hehe. Precis som hon tänker jag presentera en (jul)åsikt eller (jul)liknande tanke var dag fram till julafton.

Första december.
Glögg ska man dricka i december, helst en liten mugg varje kväll. Skönt och gott i decemberkylan.

Ett gammalt recept på hemmasnickrad glögg grävdes (enligt önskemål från C när vi skulle binda kransar) fram; från den tid när det bara fanns Blossa på Systemet. Varsågoda:

Till ca 2 liter glögg

2 torkade pomeransskal
2 bitar torkad ingefära
3 bitar hel kanel
½ msk hel kryddnejlika
1 msk stött kardemumma
2 dl okryddad sprit

Lägg kryddorna i en burk. Häll på spriten. Låt stå i rumstemperatur 12-24 timmar. Sila den sedan genom ett kaffefilter.

Blanda den silade spriten med
3 dl strösocker
2 dl rött eller vitt portvin
2 flaskor rött eller torrt vitt vin

Värm före servering. Skål!

Det står i mitt recept (Allt om Mat nr 15, 1992...)okryddad sprit, men jag hittade vaniljvodka i "barskåpet" och det blev jättegott till den vita glöggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar