torsdag 3 december 2009

Julkalendern 3/12

För att få en stressfri jul kan man förbereda mycket. Till exempel kan man baka kakor och frysa in, sedan har man kakor att ta fram till julkaffet! (Fiffigt!...)

Eftersom jul är en gammal tradition ska jag i dag bjuda på ett gammalt recept (igen!) ur "Sju sorters kakor" från 1975 och som jag fått av salig mormor. Dessutom en kaka jag bakat flera gånger vilket betyder att svårighetsgraden är lätt!

Franska pepparkakor

2 dl sötmandel, grovt hackad
200 gr smör
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
2 tsk mald ingefära
2 tsk mald kanel
2 tsk mals nejlika
1 tsk bikarbonat
ca 6 dl vetemjöl

Rör smöret poröst. Blanda i socker, sirap, kryddor, bikarbonat, mandel och mjöl. Ta upp degen på bakbordet och arbeta tills den är smidig.

Dela degen i två delar och forma till två tjocka rullar, ev kan de plattas till så formen blir rektangulär. Linda in dem var för sig i plastfolie och lägg dem kallt några timmar eller till nästa dag.

Skär med vass kniv degrullarna i tunna skivor. Grädda på bakpappersklädd plåt, 175 grader, 10-12 min.

Nu kom min kreativa hjärna igång; undra om jag ska ersätta mandel med pinjenötter i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar