söndag 27 september 2009

Bara bröd


Så här såg frukostbordet ut i morse. Med bl a havregrynsgröt, baconomelett och mitt nybakade frukostbröd (på surdeg).

Som en hotellfrukost nästan. Vi åt och åt! Sköna söndagar med gott på bordet och söndags-DN. Sådant tycker jag om. Mer frukostar åt folket!

Det fina höstvädret ute ger sig inte även om det blåser. Vi kan ha dörren öppen och vi drack kaffe ute på altanen efter hundpromenaden. Det är ännu så varmt att hunden badar och simmar i Glasan (nu kanske inte vår hund är någon måttstock på lagom varmt badvatten, hon hoppar ju i bara det är isfritt...) och kastar sig efter slängpinnarna. Hon älskar det! Tror det är bra träning för tanten, simmandet. (Och med tant menar jag hunden)

För tjejen (alltså jag!) tränar ju på flitigt med annat. Väntar på att få åka iväg på ett ki box-pass i eftermiddag. Undra hur det skulle vara att träna på ett "riktigt" boxningsställe? Inte slåss förstås (jiiz, jag är ju jättesnäll!!!) men hoppa hopprep, boxas mot kudden och armhävningar och situps huller om buller. Och en som står och peppar: Kom igen! hela tiden. DET skulle nog kallas träning...!

Och nu fungerar min surdeg! Dels hade jag rågen till frukostbrödet som blev sååå gott. Och till ett ljust surdegsbröd använde jag råg och graham. Det är inte smakat ännu, tog det just ur ugnen och har fotat det; men det ser gott ut! Blir till den sena middagen ikväll. Inga barn kommer, maken är på hockey, så vi äter själva senare när han kommit hem.



Lammkotletter, ugnsrostade rotfrukter och rödvinssås. Och brödet. Sorry, kids! :)

Har kvar lite rågsurdeg, nu ska jag mata den några dagar så den växer på sig. Har gjort ett nytt försök med vetsurdegen, har gjort på ett annat sätt den här gången. (Antar att det finns lika många variationer på surdegar som det finns bagare). Har haft med ett rårivet äpple för att lättare få igång jäsprocessen. Har gjort en ny russinjäst också, ska skydda den från mina bananflugor den här gången...

Nu tänkte jag gå in i syrummet. Hej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar