torsdag 10 september 2009

Nu jäser det

Oj vad det jäser och bubblar i mitt kök! Än så länge har jag liv i mina bäbisar – alla tre ska förhoppningsvis ”födas” i morgon – hoppas kunna börja baka med dem på lördag!

Inte nog med det, har också börjat på en russinjäst. Russin+vatten+honung står i rumstemperatur ca fem dagar; börjar jäsa, bubbla och lukta alkohol, då silar man ifrån russinen och använder vattnet/spadet till att sätta en vetesurdeg! Magic! Då får man något som kallas levain på bagarspråk.

På min köksbänk står också en skållning till kavring som ska bakas i morgon och i kylskåpet med surdegarna trängs en fördeg (en poolish) till fredagens baguetter. Tänkte sätta upp en skylt i köksöppningen som det står Monkans bageri på!

Piggare i huvudet idag – det går lite upp och ner – men just nu har jag ”tagit mig i kragen” och ”skärpt mig” för jag vill utnyttja min ”lediga” tid! (Låter enkelt med det är det ju självklart inte för alla – jag har ju lätt för att bli pessimist, och vet att jag måste rycka upp mig ibland. Inte ens säkert jag lyckas.)

Gympade igår kväll, ingen bra gympa av många anledningar...jag var trött, ledaren inte min favorit (jag behöver taktfasta ledare som håller takten. Det gör inte hon.), blev därför lite oinspirerad redan från start! Hon hade grym styrka (det var bra, men dålig musik, det ska vara tung hårdrock inte Mikael Wiehe) och mina armar stummade efter halva gympan...(tänk på att jag är tio kg tyngre än när det begav sig, mina armar/axlar orkar inte mig så bra just nu) men idag känns min kropp bra! och ikväll blir det step! och mitt huvud är ju piggare också...

Igår kväll sydde jag ett par trosor till – jag vet ju det här – jag blir piggare och gladare när jag hamnar i syrummet. Borde aldrig lämna det. Efter hundpromenad och lunch ska jag fortsätta där med en tunika, en röd, utan ett enda djurmönster på. Hmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar