söndag 2 augusti 2009

En dag i ljuset

Oj, oj, igår hann jag inte skriva!


Lördagskvällens klassfest var väldigt trevlig, det var hemskt kul att återse sina forna klasskamrater, av tjugonio stycken saknades tio, en tyvärr död, några kunde inte komma men hälsade, och slutligen var det några som inte hört av sig... Det var tipspromenad runt tjärn (som för övrigt jag tillsammans med L vann – jag har den fulaste ren man kan tänka sig med hem – ska bli mitt och hennes vandringspris, hihi), det bjöds på öl och cider (jag som älskar godisgodis tycker att cider är på tok för sött...!), det togs gruppfoto och sedan kunde vi hugga in på buffén.


Jag som arbetat med catering, mat och bufféer är antagligen den kräsnaste och petigaste person vad gäller sådant...och om denna klassfestsvariantbuffé så kan jag bara säga: slätstruken. Grönsallad, potatissallad, pastasallad, kycklingben, rostbiff, tunnbrödsrullar, ägg-med-räkor, paj och som varmrätt kassler med potatisgratäng och trepepparsås. Kom igen! Vem äter (bjuder på?) kassler idag? Men oavsett vad man tycker om kassler, så var det inga smaker om man bortser från trepepparsåsen som smakade peppar... (nu när jag skriver så tänker jag sjuttiotal, kanske var det meningen det skulle vara så? Nja...) Och till kunde man förutom läsk och vatten köpa öl, (obligatorisk) cider eller vin. Enhetspris på femtio kronor (dyrt säger jag) förutom en sexa whisky som gick på sextio spänn! Hehe, velkoomen te pite!


Bortsett från min lite kritiska synpunkt på buffén så säger jag som jag alltid gör sådana gånger: det viktiga är ju att vi får träffas!


Märkligt också: där är vi alla gamla klasskamrater, vi ska fylla femtio, och vi är oss alla så lika från småskolan. Klart vi har växt upp, vi har gift oss, fått barn, vi är singlar, vi är barnlösa, vi är separerade, vi har flyttat, vi har nya erfarenheter, men vad lika vi är oss! På samma gång fascinerande som skrämmande!


Igår, söndag vaknade vi upp till en fantastisk sommarmorgon, varmt och sol som sakta bryter igenom. Jag tycker om att vara i Piteå när det är varm sommar! Mamma kom och hämtade på förmiddagen,vi åkte hem till (varm) lägenhet och drack mer kaffe... Sedan promenerade jag och maken till L för att dricka mer kaffe och träffa henne och hennes man och äta jättegod rabarberpaj!



Det är två klasskamrater som jag har kontakt med, mest är det förstås M, men även L försöker jag träffa när jag är här. Och nu har vi faktiskt bytt e-postadresser! (Jag och M chattar ju på fejjan...) Vi satt i L:s soliga trädgård hela långa sköna eftermiddagen, innan vi promenerade hem till mamma.


Hos mamma fick vi rester...och till skillnad från buffén ovan så kan min mamma laga mat!
Sillsallad (den klassiska pite-varianten!), gravad lax, inlagd sill, fyllda ägg (de var jag skyldig till), skinka och så Janssons förstås! Vi döpte den buffén till Sommarmat! (Eftersom det var sommar, kunde ju ha varit jul eller påsk också, hihi, men vad gör det när det är så gott!)


I går kväll satt vi länge på balkongen, underbar norrlandskväll! Ljust, ljummet och myggfritt!


Vaknade tidigt i morse, smög upp och började skriva...nu har klockan hunnit bli halv åtta, temperaturen ute har redan passerat tjugo grader!
På dagens agenda står att åka runt och titta på bil som skulle kunna passa mamma, om hon vill köpa mindre bil. Eller om hon ska strunta i bil. Eller om hon ska köpa en liten bil. Eller om hon ska strunta i bil. Eller...ja, hon kan inte bestämma sig. Hur som, så ska vi se vad som finns hos traktens bilhandlare.


Senare under dagen ska vi inkvartera oss i lilla uthyreslägenheten, ska sova där två nätter, inatt har vi sovit på uppblåsbara madrasser i vardagsrummet, visst det har gått bra, men det är lite bättre i bäddsoffan...


Och undra vad vi ska äta till middag...

1 kommentar:

  1. Skoj med klassträff! Sist jag var på klassträff blev det en mycket blöt tillställning!!! Hm Hm...många somnade!

    SvaraRadera