måndag 24 augusti 2009

Surt

Jag gillar att baka. Ahh, jag är till och med ganska duktig på att baka. (Det är inte ofta jag erkänner att jag är bra på något!) Jag tror faktiskt att jag är en naturbegåvning! Det här skulle jag ha förstått för länge sedan och jag skulle ha blivit en hängiven och duktig bagare. (Vi pratar bröd, inte kakor.) Nu blev det inte så...därför får jag fortsätta med mitt hembageri.

Nu har jag satt två surdegar; de ska vara klara om fem dagar, förutsatt att allt går som det ska. Det ska pysslas en del med dem, de ska matas och röras. Har gjort dem bara med mjöl och vatten, man kan annars tilllsätta lite honung för att få igång den, men jag provar utan nu. En är med rågmjöl (ekologiskt!), det är ofta det vanligaste, men den andra är på vetemjöl (ekologiskt!). Jag har gjort det någon gång för typ hundra år sedan och vet att det funkar. Om det är GI-vänligt med vetesurdeg har jag ingen aning om, antagligen inte, men familjen består ju av fler än mig. Som inte behöver banta.

Som tur är har jag en assistent som hjälper mig när det är dags för utbak; Bosch heter den. Mycket starkare armar än vad jag har!

Om någon vill göra surdeg med mig ska ni få receptet. (Visst ska det vara så med bloggar, recept och bilder?) Den noggranne väger mjölet, men jag brukar få det fungera ändå.

Rågsurdeg:
Dag 1: 100 g grovt rågmjöl (1 ¾ dl) och 2 dl ljummet vatten. Blanda i en bunke, täck med plastfilm och låt stå i rumsvarmt utrymme i 3 dagar. Rör om en gång per dag.

Dag 4: 200 g grovt rågmjöl (3 ½ dl) och 2 dl ljummet vatten. Blanda med den första degen, täck och låt stå ytterligare ett dygn..

Dag 5: Nu ska den vara klar! I kylskåpet klarar den sig fem dagar. Ta ut surdegen ett dygn innan du ska baka.

(Var femte dag behöver den ny näring, jag sa ju att det var lite pyssel...Ta bort hälften (baka kanske?), tillsätt 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten till den sparade halvan så det blir en tjock smet. Ställ den i kylen igen. Osv. Osv.)

Så när man bakar med surdeg då får man baka hela tiden...Men gott blir det!

Nu har vi ätit middag, jag tyckte fisken var så där, övriga familjen sa att det var jättegott! De fick potatis till och kunde ju äta bröd...saknar lite ”krisp” att tugga på, faktiskt. (Vet ni, jag skulle kunna döda för en påse Polly! Så det så! Men jag ska inte...)

Det är som att sluta röka antar jag, just nu kan jag inte tänka på annat än godis och gott nybakt vitt bröd...

Vi åt lite senare för vi väntade på dottern, hon syr in en bröllopsklänning på min maskin (inte hennes bröllop), och jag skulle gå ut med hundarna innan In treatment och det tog sådan tid att när jag kom in igen var klockan redan kvart över och det hade börjat. Sur! Då ser jag det på lördag istället. För nu vill jag inte missa nåt...Maken ska jobba över då så jag är själv på dagen (ja, nästan...sonen är instängd i källaren eftersom vi inte kan ha dörren till trappen öppen för gammhunden kan inte gå i den.)

Så det får bli CSI klockan tjugoett istället. Åter en dag utan något vettigt gjort. Håhå jaja.

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig provat baka med surdeg, kan du förklara mer utförligt, jag begriper inte själva bakningsförfarandet...

    SvaraRadera
  2. Jag gör det sedan när surdegen är klar! Man använder surdegskletet ist för jäst efter de fem dagarna...Återkommer med recept! /M

    SvaraRadera