lördag 1 augusti 2009

Nästan semester

Sitter nu ute på M o S:s uteplats på klubben. Befinner mig i Piteå. Vi flög ner i går eftermiddag; jag gör som sagt mitt bästa för att bibehålla klimatförändringen – hårt för en miljönissa som komposterar, sorterar och återvinner! Man kan inte vara bäst på allt...

Hade fullt upp i går, tog för säkerhetsskull min sista sovagotttablett kvällen innan och vaknade strax innan åtta, var ute med hunden, åt frukost, flyttade pengar, började lägga fram det jag skulle packa, åkte och hämtade kabinväskan jag skulle låna, skulle ta ut pengar, hade plånboken hemma, fick åka hem och hämta den, tillbaka igen, köpa lite reseflaskor (till schampon och sånt! Inte sprit!) Sätter mig i bilen igen, åker en bit,glömde köpa bussremsa, åker tillbaks igen, får stå i kö jättelänge! varför ska folk strula? Sedan är jag äntligen hemma...

Vår hund är rolig. Lite synd om henne är det, men hon gillar verkligen inte resväskor, hon vet ju att då ska någon åka och hon ska inte få följa med... Hon ligger i sin soffa och blänger oroligtoch följer varenda rörelse man gör. Det har hänt att hon gått och lagt sig framför ytterdörren – antagligen så vi inte ska glömma henne – då är det när vi packar stora väskan. Puss ,puss, bästa hunden, nu längtar jag efter henne!

Lägger ner allt i väskan, trångt förstås,men jag snålade och tog inget bagage när jag bokade, blir lite trött på att allt kostar extra när man flyger med billiga norwegian och tänkte att jag måste klara mig med kabinväskan! Jag lever i någon sorts egen fantasi där jag tror så mycket...

Ja, sedan försökte jag få liv i sonen för att klargöra alla regler när han är själv, städning, mat, promenader och inga fester! Puss och kram, hej vi hörs! Och på högklackat och i klänning trippade jag iväg till bussen!

Väl på bussen upptäcker jag att klockan är kvart i ett och jag är jättehungrig...(förvånad någon? Mat, mat!) Vilken tur att jag alltid åker med marginal på min sida, hinner äta på centralen innan jag ska träffa maken. Ja, med mat i magen så kommer jag på, ingen tandborste, ingen promenadtröja...nåväl, inget som inte kan köpas!

Arlanda express, skavsår på lilltån (Varför? Det är ingångna skor!) Arlanda, oj, vad det piper för maken när han ska igenomsäkerhetskontrollen, flera gånger, oj, vad de visiterar honom, till slut när han tar av sig skorna och går igenom barfota, är det tyst. Så oj, vi tar ett fredags-glas och tittar på folk, det är alltid ett nöje!

Vi blir hämtade på Kallax av S, på väg till Piteå stannar vi och handlar, jag har erbjudit (tvingat dem) att få ordna middag, för M har inte mått så bra i veckan, hon har en migrän som inte är av denna världen. Jag gör pestopotatisen och männen får grilla rostas som jag marinerat i lime, balsamvinäger och soja, egentligen en marinad till kyckling, men de hade ingen kyckling på Ica, och vet ni vad? Marinaden passade utmärkt på nötkött, blev jättegott!

Det blev en underbar sommarkväll i norr, ljust och skönt och inte ett endaste litet mygg! Vi satt uppe till klockan var ett, maken och S badade i tunnan, M hade gått och lagt sig tidigare och jag satt bredvid tunnan och pratade.

Sov tonårslänge i morse, inatt har det regnat och regnat, men just nu är det uppehåll och lite sol, och varmt faktiskt.

Känns som om jag har semester nu och inte är arbetslös...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar